Oei, ik groei!

juli 8, 2009 at 9:18 am Plaats een reactie

“Oei, ik groei!” ( Hetty van de Rijt en Frans X. Plooij) is een boek waarin 10 mentale sprongen staan beschreven die alle kinderen doormaken in de eerste 20 maanden van hun leven. Het boek vertelt hoe hun kijk op de wereld verandert met iedere sprong en hoe hij dit in zicht kan gebruiken om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, vaardigheden die hij nodig heeft in zijn verdere ontwikkeling. Na deze eerste 10 sprongen sluit het kind een belangrijke periode in zijn leven af. De sprongen worden over het algemeen door het kind en de ouders als een “moeilijke periode” ervaren en gaat gepaard met, zoals het in het boek beschreven staat, de drie H’s: Huilerigheid, Hangerigheid en Humeurigheid. Alle kinderen gaan door deze moeilijke perioden heen, echter hangt het wel van het karakter van het kind af hoe hij/zij het ervaart en er mee om gaat. Een temperamentvol kind heeft het er meestal wat moeilijker mee. Zo ook onze dochter. Ik zie haar wel als een kind met pit, met een heel eigen karakter. Eigen wijs, ze doet de dingen op haar eigen wijze. En dat vind ik heel positief want ze weet precies wat ze wel/n\iet wil. En dat lijkt me heel belangrijk in het leven. Ik kan er ook heel erg van genieten! Alleen in de periodes dat ze een mentale groeispurt doormaakt, vind ik het heel vermoeiend! Op dit moment is dat het geval. Ze is ruim 17 maanden en alles is op dit moment “NEE”! Ze wil de hele dag op schoot of hangt aan mijn been. Als ik dat even niet wil, krijgt ze (zoals ik het interpreteer) een driftbui. Ze krijst, huilt, slaat, knijpt, schopt, gooit met dingen. Ze doet dit bij mij maar ook bij zichzelf. Op het moment dat ze haar zin niet krijgt, ziet ze volgens mij geen andere manier van reageren. Het verbaast me dat ik toch heel rustig en begripvol blijf. Ik weet ook dat dit weer een fase is en dat zo’n periode voor haar heel verwarrend en angstig is. Ook weet ik dat ze bezig is om weer een heleboel te leren en dat ze zich eigenlijk heel goed ontwikkelt. Toch ben ik na een dag “Strijd” heel moe en geirriteerd en ben ik blij als mijn partner thuiskomt om het over te nemen. Helaas komt ze dan nog steeds voornamelijk bij mij hangen en zeuren. Het boek “Oei ik groei” gebruik ik alleen om te checken of het weer zover is. Het geeft mij ook steun in die zin dat ik lees dat ik niet de enige ben dit dit meemaakt, dat het ook maar een fase is, dat een een fase van ontwikkeling is. Het helpt me ook weer begrip op te brengen voor onze dochter omdat het vooral voor haar een angstige en verwarrende periode is.

Entry filed under: moederschap. Tags: , , , .

Twitter confronterend

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën


