Training babygebaren

juli 29, 2009 at 7:06 pm 4 reacties

Al geruime tijd bied ik Yfke, onze dochter van 18 mnd, babygebaren aan. Hoe ik daar ooit bij gekomen ben, weet ik eigenlijk niet meer maar ik had een dvd en klein boekje over babygebaren besteld. Eigenlijk ben ik er pas echt mee aan de gang gegaan toen het boek van Lissa Zeviar uitkwam:
“Babygebaren, gebaren met je kind voor hij kan praten”
Graag citeer ik wat er op de achterkant van het boek staat. Dit zegt alles heel duidelijk:

“Hoewel een kind pas rond een jaar of anderhalf begint met praten is hij cognitief al veel eerder klaar om te communiceren. Vanaf zes maanden zijn bij een baby de hersenfuncties al voldoende ontwikkeld om de omgeving te kunnen observeren en op te nemen. Babygebaren leert je hoe je in het dagelijks leven met je jonge kind gebaren kunt gebruiken. Zo ontwikkelen kinderen al vroeg een goed gevoel voor taal, zullen ze eerder beginnen met praten en een rijkere woordenschat ontwikkelen. En je kind krijgt meer zelfvertrouwen.

Met babygebaren vermindert de ergernis en frustratie bij ouders en kind. Je kind kan kenbaar maken wat hij wil of leuk vindt, net als jij”.

Nu heb ik me net opgegeven voor de training tot docent babygebaren! Daar ben ik hartstikke enthousiast over want ik merk zelf met Yfke hoe leuk het is om op die manier samen te communiceren. En het is onvoorstelbaar hoeveel ze al zegt en begrijpt! Ik denk dat dat komt door:
-dat we vanaf haar geboorte altijd heel veel met haar hebben gesproken, er vanuit gaande dat ze meer begrijpt dan veel mensen denken
-dat ze waarschijnlijk gevoel voor taal heeft
– het gebruik van babygebaren

Ik ben erg benieuwd naar de training die in oktober van start gaat. Hiermee kan ik zelf cursussen babygebaren aan ouders gaan geven.
Ook ben ik er benieuwd naar hoe ik die dagen zal ervaren. Ik merk dat ik meer energie heb dan een tijd geleden en het is wel zo dat ik nu nog heel veel rust nodig heb. Ik schrok er daarom van dat ik voor de training helemaal naar Amsterdam moet en dat het 4 maandagen zijn van 10.00 uur tot 17.00 uur.
Ik heb mezelf de vraag gesteld of het iets is wat ik graag wil doen. Het lijkt me inderdaad heel leuk en het enige dat me er van zou weerhouden is angst. Angst dat zo’n dag nu nog te lang is voor mij. Als ik angst mijn keus laat bepalen ontneem ik mezelf de kans om echt iets voor mezelf te doen.
Daarom ben ik gaan nadenken over praktische oplossingen die me kunnen helpen om die dag goed voor mezelf te zorgen. Waarschijnlijk ga ik de dag van tevoren al naar Amsterdam en logeer ik in een hotel. Op die manier ben ik niet mijn energie al kwijt alleen door het reizen. Ook heb ik contact opgenomen met de docent/auteur van “babygebaren” Lissa Zeviar met de vraag of het mogelijk is om daar tussendoor te rusten. Door op deze manier met mijn angst om te gaan, neem ik de macht in eigen handen en dat voelt goed!

Van de week las ik ergens een citaat dat me erg aansprak: “Heb de moed om bang te zijn!”. (ik weet niet van wie het citaat komt).

Ik hou jullie op de hoogte!

Entry filed under: babygebaren/kindergebaren. Tags: , , .

uitzending Oprah Ontdekken wat je leuk vindt

4 reacties Add your own

  • 1. Els van Nispen  |  juli 30, 2009 om 5:56 pm

    Ik vind het verrassend wat een woordenschat Yfke heeft en hoe snel ze weer nieuwe woorden toevoegd. Wat goed dat je je niet laat weerhouden door angst en ik vind het ook opmerkelijk dat je nu gaat merken dat er lichte verbetering optreedt. Mogelijk heeft het iets te maken met nieuwe toekomstperspectieven. Zet hem op ,ik ben trots op je

    Beantwoorden
  • 2. Ingrid Greitemann  |  juli 30, 2009 om 6:54 pm

    Dank je wel voor je steun! En het is je gelukt om een reactie te plaatsen. De aanhouder wint!

    Beantwoorden
  • 3. Richard Hereijgers  |  juli 31, 2009 om 10:00 am

    Hoi Ingrid, je bent goed bezig!Groetjes, Richard

    Beantwoorden
  • 4. Ingrid Greitemann  |  juli 31, 2009 om 6:08 pm

    Bedankt Richard!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Twitter Ingrid Greitemann


