Ontwikkelings Gericht Onderwijs (OGO)

november 13, 2009 at 11:11 am Plaats een reactie

Aanstaande dinsdag heb ik samen met onze dochter een afspraak met de locatiedirecteur van een voorschool/basisschool.
Vanaf 2,5 jr. mag ze naar de voorschool.
Nu is het de tijd om uit te zoeken waar we haar het liefst op school hebben. En dat is niet zo’n gemakkelijke keus, zeker niet omdat ik zelf 17 jaar lang op een basisschool heb gewerkt!

De afspraak die ik heb gemaakt is op een “OGO-school” (Ontwikkelings Gericht onderwijs).
Op onze school heb ik ook een aantal jaar met het OGO-concept gewerkt in groep 3. Ik kwam net materiaal tegen die de kinderen in mijn groep 3 hadden gemaakt rondom het thema Sinterklaas.
Een van de opdrachten aan de kinderen was om een agenda van Sinterklaas te maken zodat hij daar precies in kan lezen wat hij die dag te doen heeft. Een van die agenda’s wil ik graag met jullie delen:

Agenda van Sinterklaas
Datum: 27 november

Wat ga ik vandaag allemaal doen:
-wakker worden
-aankleden
-speculaas ontbijt
-cadeautjes wegbrengen naar de kinderen
-lezen van het grote boek
-avondeten
-slapen

Datum: 2 december

Wat ga ik vandaag allemaal doen:
-wakker worden
-aankleden
-ontbijten
-op het paard rijden
-schrijven in het grote boek
-op de boot varen
-naar de kinderen zwaaien
-cadeautjes brengen
-slapen

Alle tekst in deze agenda’s hadden de kinderen zelf bedacht en opgeschreven.
Dat was best een verschil met hoe wij eerder in groep 3 met de stof bezig waren. Eerder werkten wij met een leesmethode waarbij er niet zo veel ruimte was voor de creativiteit van de kinderen. Er werd veel gereproduceerd.
Helaas heeft onze school ervoor gekozen een aantal van de “OGO-ideeën” wel aan te houden maar niet meer als””OGO- school” verder te gaan.

Inmiddels heb ik afscheid genomen van mijn baan als leerkracht basisonderwijs en nu ben ik op zoek naar een school voor onze dochter. En een “OGO-school” heeft zeker mijn interesse!

Entry filed under: moederschap. Tags: , , .

Rupsje Nooitgenoeg Pepernoten in gebarentaal

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën


