Pepernoten in gebarentaal

november 28, 2009 at 3:31 pm Plaats een reactie

Net had ik weer een mooi voorbeeld dat babygebaren werkt en heel goed is voor taalontwikkeling!
Yfkes “Sinterklaaswoordenschat” (mooi woord voor scrabble!) is al heel groot. Zo zegt ze stoomboot, pakjes , cadeautjes, mijter, staf, muts, paard, harte piet, kaas (sinterklaas).Voor “pepernoten” zei ze steeds “noten”. Totdat ik net het gebaar opzocht voor pepernoten.
Ik haalde Yfke uit bed en zei dat ik haar een nieuw gebaar wilde laten zien. Het gebaar voor pepernoten.
Ik liet het gebaar zien en vroeg haar of ze de pepernoten, die ze in haar schoen had gekregen, wilde opeten. Ik maakte het gebaar een aantal keer terwijl ik het woord uitsprak. Ze keek heel goed naar mij. Toen probeerde ze het gebaar na te doen en sprak langzaam uit “pe-per-noten”. Yfke was zich er bewust van dat ze nu het volledige woord uit kon spreken en ze straalde helemaal!

Entry filed under: babygebaren/kindergebaren. Tags: , .

Ontwikkelings Gericht Onderwijs (OGO) Sinterklaas

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Twitter Ingrid Greitemann


