Gevoelens mogen er zijn! Of toch maar liever niet?

december 2, 2009 at 8:47 am 8 reacties

Behaaglijk, blij, bruisend, dankbaar,geamuseerd, gelukkig, opgelucht, ontroerd, opgewekt,sprankelend, tevreden, trots, verrukt,voldaan, vredig, vreugdevol, zalig.
Heerlijk! Laat maar komen die gevoelens!!!

Angstig, bang, bedroefd, bedrukt, boos, chagrijnig, eenzaam, futloos, gefrustreerd, geïrriteerd, gekwetst, geprikkeld, geschrokken, gespannen, kwaad, machteloos, miserabel, moe, moedeloos, nerveus, onbehaaglijk,ongeduldig, ongelukkig,ongemakkelijk, onrustig, onthutst, onzeker, overstuur, paniekerig, somber, triest, uitgeput, verdrietig, verward, wanhopig, zenuwachtig. Nou nee, deze liever niet!

Wat is het verschil tussen het eerste rijtje gevoelens en het tweede rijtje?
De eerste rij bestempelen mensen over het algemeen als “positief”, deze gevoelens zijn meer dan welkom!
De tweede rij wordt meestal gezien als “negatief”. Deze zien we liever gaan dan komen.
Beter gezegd nog: We doen er alles aan om ze te voorkomen en als ze toch een voet tussen de deur hebben gekregen, doen we er alles aan om die voet er weer tussenuit te wringen en gauw de deur dicht te doen.
Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel. Eigenlijk zolang als ik me kan herinneren was ik zo gewend gevoelens van onrust, angst en spanning weg te drukken. Ze mochten er van mij niet zijn. Het was niet goed om me zo te voelen.
Later kwam ik er achter wat een geweld ik mezelf aandeed met al die oordelen die ik over mezelf had. Wat een ontdekking!
Nu ben ik me er gelukkig meer bewust van dat die gevoelens er van tijd tot tijd gewoon zijn en dat dat helemaal oke is! En dan merk ik toch nog dat ik ze afwijs op de momenten dat ik niet zo bewust ben. En gelukkig ben ik me daar dan weer bewust van!!!

Entry filed under: persoonlijk. Tags: , , , .

Sinterklaas Een geluk bij een ongeluk!

8 reacties Add your own

  • 1. Peter de Kock  |  december 3, 2009 om 6:58 pm

    Wat je schrijft is heel herkenbaar menselijk. Vanuit de perceptie van geweldloze communicatie signaleren gevoelens bevredigde of onbevredigde behoeften.We ervaren gevoelens die bevredigde behoeften signaleren als prettig en gevoelens die onbevredigde behoeften signaleren als onprettig. Ik denk dat dit een wezenlijke functie vervult. Stel je voor dat een onbevredigde behoefte aan bijvoorbeeld eten en drinken prettig zou aanvoelen. Als je het als prettig zou ervaren als je jezelf hongerig en dorstig voelt, zou je dan in actie komen om te eten en te drinken? Je zou zelfs kunnen sterven van de honger en dorst zonder er iets aan te doen. Gevoelens die onbevredigde behoeften signaleren zetten aan tot actie, tot in beweging komen.

    Beantwoorden
  • 2. Ingrid Greitemann  |  december 3, 2009 om 8:16 pm

    Ik denk dat je daar een heel sterk punt hebt! Ik had daar nooit zo bij stil gestaan! Bedankt voor je input!

    Beantwoorden
  • 3. Jan Carel van Dorp  |  december 3, 2009 om 9:33 pm

    @I_Greitemann http://twitpic.com/o0501 en http://twitpic.com/o053m Ik weet niet of het werkt…. JCvD

    Beantwoorden
  • 4. Ingrid Greitemann  |  december 4, 2009 om 10:18 am

    dank voor je reactie! De gevoelens die ik in mijn stukje heb vermeld komen van het Gevoelenskaartje van het Centrum Geweldloze Communicatie (nu Authenta).

    Beantwoorden
  • 5. Lide  |  december 12, 2009 om 8:48 pm

    Ha Ingrid, mijn vriendin Beatrice heeft een 4Ring ontworpen, die is gebaseerd op het model van Geweldloze Communicatie. Het gaat over Waarneming, Gevoel, Behoefte en Verzoek. Als je interesse hebt in de 4Ring kun je kijken op http://www.4ring.nl. Ik moet zeggen dat ik het zelf een heel mooi ontworpen, practisch en doeltreffend hulpmiddel vind.

    Beantwoorden
  • 6. Lide  |  december 12, 2009 om 8:57 pm

    Ha Ingrid, ken je de 4Ring al over Waarneming, Gevoel, Behoefte en Verzoek? Deze 4Ring is gebaseerd op het model van Geweldloze Communicatie en is ontwikkeld door mijn vriendin Beatrice.Ik vind het zelf een mooi ontworpen, praktisch en doelgericht hulpmiddel voor goede communicatie.

    Beantwoorden
  • 7. Ingrid Greitemann  |  december 13, 2009 om 6:41 pm

    Ha Lide, leuk om van jou te horen! Ja, Peter heeft de 4ring. Maar ik heb hem zelf nooit gebruikt. Ik zal de website eens bezoeken.

    Beantwoorden
  • […] Zie ook: Gevoelens mogen er zijn! Of toch maar liever niet? […]

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën


