RSI

april 5, 2010 at 5:27 pm 2 reacties

Het is alweer een hele tijd geleden sinds mijn laatste post. De reden: RSI.

Sinds ik een laptop heb werk ik ermee op schoot op de bank. Helemaal niet goed voor mijn rug, dat had ik al wel door. Maarja, het was wel gezellig. Lekker in de huiskamer laptoppen.

Ondertussen kon ik goed mijn dochter in de gaten houden en ’s avonds lekker tv kijken. Mijn partner en ik waren een echt laptop-bankstel. Ieder op zijn eigen bank met zijn eigen laptop.

Ik kreeg wel steeds meer last van mijn pols en onderarm. Ach ja, dat ging ook weer vanzelf over dus ik besteedde daar niet al te veel aandacht aan. Tot mijn laptop voor reparatie 10 dagen wegging en ik helemaal geen last had van mijn pol/arm. Dat laatste viel me trouwens pas op nadat ik meteen weer klachten kreeg toen de laptop gemaakt was. En in tegenstelling tot voorheen verdwenen de klachten niet. Het werd zelfs steeds erger.

In de computerwinkel zeiden ze dat ik op moest letten dat ik geen RSI zou krijgen. Daar adviseerden ze mij om een apart toetsenbord te gebruiken en een muis. Ik heb dat even geprobeerd met mijn laptop aan de eetkamertafel (die was natuurlijk veel te hoog!) en een aparte muis. Helaas werden mijn klachten steeds heviger. Ik had last van steken in mijn arm/pols en een brandend gevoel. Omdat dit constant aanwezig was en het zelfs erger werd bij de meest simpele handelingen, zoals het opendraaien van de kraan en het knijpen in een tube tandpasta, gingen bij mij de alarmbellen rinkelen.

Mijn arts-acupuncturist en mijn osteopaat zeiden beiden dat de pezen, gewrichten en het tussenweefsel in de arm/pols geïrriteerd waren. Beginnende RSI-klachten. Ik was er gelukkig op tijd bij want deze klachten kunnen ook chronisch worden! Ik moest dus rust nemen en mocht niet meer achter de laptop. Dat laatste deed ik dus stiekem wel met mijn linkerhand maar alleen maar om mijn mail binnen te halen en af te handelen.

Met deze klachten ben ik bij een Cesartherapeut gekomen met de bedoeling dat zij mij de weg zou wijzen naar de juiste spullen die ik nodig heb om ergonomisch te werken. Ik dacht daar met een keer of 2 weer weg te zijn. Dat was leuk gedacht maar nu is gebleken dat ik echt een hele verkeerde houding heb, ben ik maar gebleven om het totale plaatje aan te pakken!

Nu ben ik inmiddels zover dat ik de juiste tafel en stoel heb met mijn laptop in een “laptop-raiser”, een los toetsenbord en een aparte muis. Nog steeds ga ik naar de Cesartherapeut en doe ik de oefeningen die ik van haar heb gekregen. Ik ben dus op de goede weg. Tijdens het maken van deze post merk ik wel dat ik weer last begin te krijgen van mijn arm/pols en dat betekent dat ik ondanks alle getroffen maatregelen toch op tijd rust moet nemen.

Met deze post wil ik met jullie delen dat het nodig is om tijdens het werken met de laptop goed naar je lichaam te luisteren. Op verschillende sites kun je lezen wat je eraan kunt doen om zo optimaal mogelijk te werken. Denk eraan dat dit niet alleen geldt voor werken buitenshuis maar ook voor het “creatieve surfen” thuis!

Een voorbeeld van een website met nuttige informatie: http://www.eressi.nl/risicofa.htm

Entry filed under: persoonlijk. Tags: , .

Liefdesademhaling Uitspraken dochter Yfke

2 reacties Add your own

  • 1. hemelwandelaar  |  april 5, 2010 om 6:00 pm

    Het was wel nuttig om ook binnenin te kijken wat er op psychologisch en emotioneel niveau verkeerd zit, totaalplaatje = holistisch, het ligt niet aan de computer…..

    Beantwoorden
    • 2. ingridgreitemann  |  april 6, 2010 om 11:48 am

      Ik ben van mening dat dat helemaal aan mij is om te kijken hoe het op een bepaald moment met mij gaat en als dat uit mezelf komt sta ik daar ook helemaal voor open. En ik vind het woord : “verkeerd” een oordeel waar ik niks mee kan.
      Ik heb ook gekeken wat ik nodig heb en wat een ander daar wel of niet mee doet is aan die ander.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën


