Sean Covey en W. Mitchell

mei 16, 2010 at 7:06 pm Plaats een reactie

Ik was op visite bij een vriend en in ons gesprek hadden we het over het boek van Steven Covey “De zeven eigenschappen van effectief leiderschap”. Hij had me een paar jaar eerder getipt om dit boek te lezen.  Wij hadden het in de boekenkast staan. Ik had het al een paar keer gepakt en het lukte me niet om me te concentreren op de tekst. Deze vriend vertelde mij later dat de zoon van Steven Covey, Sean Covey, een “Jip en Janneke versie” van het boek heeft geschreven getiteld: “Zeven eigenschappen die jou succesvol maken”. Hij was erg enthousiast over beide boeken. Andermans enthousiasme werkt bij mij aanstekelijk dus ik ben het inmiddels ook aan het lezen.

Het is een boek specifiek geschreven voor tieners maar je kunt het zelf vertalen naar jouw eigen situatie. Wat ik erg prettig vind aan het boek zijn de vele voorbeelden die hij beschrijft. Zo ook in het hoofdstuk “Tegenslagen in overwinningen veranderen”.

Hij vertelt over W. Mitchell, selfmade miljonair, veelgevraagd spreker, voormalig burgemeester, riverrafter en skydiver. Dat alles heeft hij bereikt na twee zware ongelukken die hij heeft gehad. In 1971 kreeg hij op zijn motor een aanrijding met een vrachtwagen. De motor verpletterde zijn elleboog, en brak zijn bekken. De benzinetank van de motor sprong open en ontbrandde door de hitte van de motor. Voordat een voorbijganger het vuur doofde, raakte 65 procent van zijn lichaam verbrand. Zijn hele gezicht was verbrand, zijn vingers waren zwart en verkoold en zijn benen bestonden alleen nog maar uit open, rood vlees. Hij lag twee weken bewusteloos voordat hij bij kwam. In vier maanden tijd werden er dertien bloedtransfusies, zestien huidtransplantaties en verschillende andere operaties op hem uitgevoerd. Na vier jaar revalideren en leren omgaan met zijn handicaps, kwam hij opnieuw in een zwaar ongeluk terecht. Dit maal raakte hij vanaf zijn middel verlamd bij een vliegtuigongeluk.

Ik was erg nieuwsgierig naar de man achter dit verhaal en kwam op You Tube verschillende filmpjes van hem tegen. Wat een inspirerende man en goede spreker met heel veel humor! Een aantal van zijn uitspraken zijn:

“Voordat dit gebeurde kon ik 10.000 dingen doen, nu nog maar 9000. Ik kan me de rest van mijn leven bezighouden met de 1.000 dingen die ik ben kwijtgeraakt, maar ik richt me liever op de 9000 die ik nog wel kan”.

“Ik ben de baas over mijzelf. Ik kan deze situatie als een tegenslag of als een nieuw begin beschouwen”.

Op zijn website is een filmpje te zien met daarin een reconstructie van wat er is gebeurd. Niet echt prettig om naar te kijken maar, voor mensen die daar tegen kunnen, wel wonderbaarlijk om te zien wat hij heeft overwonnen.

Twee korte filmpjes waarin duidelijk zijn talent als spreker naar voren komt wil ik graag wel rechtstreeks met jullie delen.

Entry filed under: inspriratie. Tags: .

krullen en haar Cowboys en indianen

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Twitter Ingrid Greitemann


