Is het nodig de reden van mijn emoties te kennen?

december 15, 2010 at 11:00 am 3 reacties

Ik kwam net van de tandarts, stapte in de auto en voelde me ineens emotioneel worden. Meteen wilde ik dit onderdrukken en ik kwam er in de auto al achter waarom. Ik kon geen reden bedenken waar ik emotioneel over zou kunnen zijn. De behandeling bij de tandarts was wel erg spannend maar dat heb ik vaker zo gehad en dan werd ik ook niet zo emotioneel. Ik bemerkte bij mezelf dat ik dat doe wat ik altijd doe, nl zoeken naar redenen. Analyseren waar die emoties vandaan komen. Omdat ik die niet echt kon bedenken, stond ik mezelf ook niet toe om die emoties er te laten zijn. Dat inzicht maakte me heel verdrietig. Omdat ik aan het auto rijden was hield ik mijn verdriet even in vanwege de veiligheid op de weg.

Toen ik thuis kwam heb ik met mijn partner gepraat over mijn inzicht. Ik kwam er achter dat ik voor mezelf een reden moet hebben om mijn emoties toe te laten. Sinds ik het boek “De taal van huilen, positief omgaan met het huilen van baby’s en kinderen tot 8 jaar” van Aletha Solter heb gelezen, heb ik geleerd hoezeer het huilen van belang is bij jonge kinderen. Kinderen leren spanning ontladen en kunnen trauma’s beter verwerken. Ik ben hier op gaan letten bij mijn dochter en als zij de behoefte voelt om te ontladen door te huilen luister ik naar haar. Ik geef haar zoveel mogelijk de gelegenheid haar verdriet, spanning, frustratie, boosheid op dat moment te uiten. Waarom sta ik dat bij mezelf dan niet toe? Omdat het niet zo hoort? Omdat anderen van mij ook een reden verwachten? “Wat is er aan de hand?” wordt er dan meteen gevraagd.  Door dat inzicht voelde ik me erg verdrietig. Ik heb het idee dat dit een onderwerp dat ik nog meer uit wil werken. Wie weet komt er nog een vervolg op deze blog!

Zie ook: Gevoelens mogen er zijn! Of toch maar liever niet?

Entry filed under: persoonlijk. Tags: .

eerste verliefdheid en andere uitspraken met 2,5 jaar snavel, veteren en Jezus

3 reacties Add your own

  • […] This post was mentioned on Twitter by Astrid Jaspers, Ingrid Greitemann. Ingrid Greitemann said: Nieuwe blog: Is het nodig de reden van mijn emoties te kennen? http://www.bitly.nl/59ff6a […]

    Beantwoorden
  • 2. Cynthia  |  december 15, 2010 om 4:28 pm

    Hoi Ingrid,
    Als ik naar mijzelf kijk dan zijn tranen de uitlaatklep van diverse emoties. Als je je emotioneel voelt worden is het voor jezelf misschien wel fijn als je weet welke emotie het is die je voelt. Een reden waarom is afhankelijk daarvan en of je ermee om kunt gaan. Ik vind het wel fijn om te kijken naar de reden zodat ik daarmee aan de slag kan als de emotie geen leuke emotie was.
    Hoop dat je het een beetje snapt zo, anders mail je me maar even als je daar behoefte aan hebt. Delen vind ik altijd fijn.

    Beantwoorden
  • 3. ingridgreitemann  |  december 15, 2010 om 7:17 pm

    Astrid en Cynthia, bedankt voor jullie reactie.
    Wat jij schrijft Cynthia herken ik dus ook. Ik ken mezelf als een heel emotioneel iemand en ga meestal meteen aan de slag met mijn emoties. Dat doe ik door te schrijven in mijn dagboek, door erover te praten en door automatisch schrift. Dan leg ik een vraag voor aan mijn gids.
    In het boek van Aletha Solter staat beschreven hoe een kind zich kan ontladen door te huilen. Dat kan zelfs nog een verwerking zijn van een geboortetrauma. Ik denk dus dat er altijd wel een reden is maar dat je die niet altijd weet. En dat is dus ook oké! Oordelen over mezelf doe ik al genoeg. Als ik dan ook nog oordeel over het feit dat ik me emotioneel voel en niet weet waarom! Soms heeft het met meerdere dingen te maken of is er iets dat zich onbewust afspeelt. Vaak is het zo dat ik er achteraf wel achter kom, zo ook in deze situatie.
    Ik wil leren meer mijn emoties toe te staan op het moment dat ze zich aandienen, ook al weet ik er op dat moment de reden niet van.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Categorieën

Twitter Ingrid Greitemann


